Департамент освіти і науки Львівської облдержадміністрації Відділ освіти, культури та дозвілля Підберізцівської сільської ради Львівського району Львівської області
З В І Т
про результати
дослідження якості
освітнього
середовища як виховного простору
у
Верхньобілківському закладі загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів
Підберізцівської сільської ради
Голіш Н.В.– заступник директора
з
виховної роботи.
Козубаль Л. П.- вчитель інформатики
Мулик О.Р. – педагог-організатор
Верхня Білка – 2025
ЗМІСТ
1. Вступ............................................................................ 3
2. Розділ І. Методика дослідження якості освітнього середовища закладу освіти як виховного простору.................................................................. 6
2.1. Мета дослідження …………………..…………………………….6
2.2. Завдання дослідження................................................ 6
2.3. Ключові запитання..................................................... 7
2.4. Інструментарій дослідження................................................ 8
2.5. Організація
та проведення моніторингу................................................ 8
2.6. Аудиторія дослідження................................................ 9
3. Розділ ІІ . Аналіз результатів дослідження................................................................. 9
3.1. Безпечний виховний простір..................................................... 12
3.2. Сповнений довіри виховний
простір..................................................... 16
3.3. Демократичний
виховний простір..................................................... 21
3.4. Патріотичний (орієнтований на формування ідентичності
політичного українця) виховний простір 24
3.5. Культуротворчий (розвивальний, мотивуючий до навчання) виховний простір............................................... 26
3.6. Відкритий (інклюзивний) виховний
простір..................................................... 31
4. Висновки................................................................... 37
5. Рекомендації............................................................. 39
ВСТУП
Пріоритетом освітнього процесу
Верхньобілківського ЗЗСО І-ІІІ ступенів Підберізцівської сільської ради є створення такого виховного простору,
яке б сприяло формуванню
духовно багатої, фізично досконалої, соціально адаптованої, високоерудованої, і національно-свідомої особистості учня.
Метою виховної системи закладу освіти є становлення
самодостатнього громадянина-патріота України, гуманіста і демократа, готового
до виконання громадянських і конституційних обов’язків, до успадкування
духовних і культурних надбань українського народу, досягнення високої культури взаємин, формування
активної громадянської позиції, утвердження національної ідентичності громадян на основі
духовно-моральних цінностей Українського народу,
національної самобутності.
Головними завданнями закладу освіти є:
- виховання шанобливого ставлення до родини, поваги
до народних традицій і звичаїв, державної мови,
національних цінностей українського народу та
інших народів і націй;
-
формування і розвиток соціально
зрілої, творчої особистості з усвідомленою громадянською позицією,
почуттям національної
самосвідомості, особистості. підготовленої до професійного самовизначення,
- виховання в учнів поваги до Конституції
України, державних символів України, прав і свобод людини і громадянина,
почуття власної гідності, відповідальності перед законом за свої дії, свідомого
ставлення до обов’язків людини і громадянина;
-
розвиток
особистості учня, його здібностей і обдарувань, наукового світогляду;
- реалізація права учнів на вільне формування
політичних і світоглядних переконань;
- формування в учнів свідомого й відповідального
ставлення до власного здоров’я та здоров’я
оточуючих, навичок безпечної
поведінки;
- створення умов для оволодіння системою наукових
знань про природу, людину і суспільство.
Виховний простір – це духовний простір учасників
освітнього процесу, простір культури, що впливає на розвиток особистості. Це простір, у якому
має бути представлений весь спектр соціальних, культурних та життєвих
цінностей, які є надважливими для особистості, яка самореалізується у сучасному
світі
Виховна робота завжди була невід’ємною складовою освітнього
процесу, а надто зараз, в умовах військової
агресії рф проти України, її важливість складно переоцінити. Усе, що
відбувається зараз – це виклик для освітніх закладів, для вчителів, учнів та їхніх батьків (опікунів).
Сьогодні,
у суспільно-політичних умовах повномасштабної війни, коли Україна ціною життя Героїв,
зусиллями українських військових, добровольців, волонтерів відстоює свободу і територіальну
цілісність, пріоритетного
значення набуває національно-патріотичне виховання учнівської
молоді – формування нового українця,
що діє на основі національних та
європейських цінностей.
У сучасній українській школі виховний простір
національний, демократично-організований та відкритий. Тільки демократичні
відносини у шкільній спільноті сприяють створенню для кожного учня можливостей
для самоствердження та забезпечують безперешкодні умови для вияву активності й самореалізації, а опора на
національні традиції та відкритість на культуру інших народів, передусім
всеєвропейської спільноти, дає змогу вихованцям сформувати свою ідентичність. Виховний
простір у школі має бути безпечним, моральним, насичений
патріотизмом, зорієнтованим на культуротворення, сповнений взаємодовіри та
комфортний для учасників освітнього середовища. Ключова вимога до виховного
простору – це його гармонійність, яка забезпечується тільки при умові єдності
педагогічних впливів на свідомість,
почуття й поведінку учнів у освітнього процесу процесі..
Серед важливих аспектів виховного простору
закладу освіти є психологічна та емоційна підтримка учнів, навчання правил поведінки в умовах воєнного стану (під час повітряних тривог,
поводження з вибухонебезпечними предметами, перша медична допомога тощо),
адаптація та підтримка учнів- ВПО, розвиток
критичного мислення та медіаграмотності.
Особлива увага в закладі освіти приділяється
національно-патріотичному вихованню.
Для визначення якості освітнього середовища
як виховного простору
08 квітня 2025 року в Верхньобілківському ЗЗСО І-ІІІ ступенів було проведено моніторингове дослідження,
яке мало на меті оцінити якість виховного простору освітнього середовища
закладу освіти та відповідність освітнього середовища закладу освіти
характеристикам виховного простору, визначеним
Стратегією розвитку освіти Львівщини в 2021-2027 роках (безпечний, сповнений
довіри, демократичний, патріотичний, культуротворчий, відкритий),
визначити систему норм і взаємовідносин між учасниками освітнього процесу,
встановити відповідність освітнього процесу закладу освіти в ділянці виховання формулі НУШ (виховання на цінностях), потребам та очікуванням учнів і батьків, виявити проблеми
виховного простору, попередити можливі конфлікти, запобігти негативним явищам і
тенденціям, окреслити перспективні й актуальні напрямки та шляхи вдосконалення
якості освітнього середовища закладу освіти у сфері виховання, стимулювати росту професійної компетентності педагогічних працівників як виховників та надати рекомендації для усіх учасників освітнього процесу.
Аналіз звіту моніторингового дослідження якості освітнього середовища закладу освіти як виховного простору буде корисним
для методичної служби, педагогічного колективу
закладу освіти, батьків (опікунів) та учнів. Врахування
результатів моніторингу якості виховного простору допоможе в організації
превентивної роботи в школі, плануванні виховних заходів та проєктів згідно з очікуванням спільноти, налагодженню тіснішої
співпраці та взаємодії між учасниками освітнього
середовища закладу освіти із органами влади та самоврядування, громадськістю та громадськими організаціями.
Дане дослідження якості виховного простору
у закладі освіти проводилося
вдруге. У ньому взяли участь учні 4-их, 8-их і 10-их класів,
педагоги та батьки (опікуни).
Розділ І
МЕТОДИКА ДОСЛІДЖЕННЯ
ЯКОСТІ ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА ЗАКЛАДУ ОСВІТИ
ЯК ВИХОВНОГО ПРОСТОРУ
На виконання Департаменту освіти і науки
Львівської обласної державної адміністрації від 25.03.2025 №02-01/01/97 «Про
проведення анкетування в е-форматі для оцінювання якості освітнього середовища
закладів загальної середньої освіти Львівської області» в рамках заходів,
передбачених проєктом «Оцінювання якості освітнього середовища: е-інструментарій вимірювання показників» (Програма розвитку освіти Львівської області на 2021-2025 роки. Розділ «Загальна середня освіта».
П.7), відповідно до наказу відділу
освіти, культури та дозвілля Підберізцівської сільської ради № 25 від 27.03.2025 р. «Про
проведення анкетування в е-форматі для оцінювання якості освітнього середовища
закладів загальної середньої освіти Підберізцівської територіальної громади», наказу
Верхньобілківського ЗЗСО І-ІІІ ступенів № 26 від 28.03.2025 р. «Про проведення
анкетування в е-форматі для оцінювання якості освітнього середовища
Верхньобілкісського ЗЗСО І-ІІІ ступенів» дослідження якості освітнього
середовища Верхньобілківського ЗЗСО І-ІІІ
ступенів Підберізцівської сільської ради як виховного
простору проводилось за допомогою опитування з використанням анкет у е- форматі.
Мета
дослідження – оцінити якість
освітнього середовища Верхньобілківського
ЗЗСО І-ІІІ ступенів Підберізцівської сільської ради як виховного простору,
визначити систему норм і взаємовідносин між учасниками освітнього процесу,
виявити проблеми, пов’язані з організацією виховання, попередити можливі конфлікти, запобігти негативним явищам і
тенденціям, щодо вдосконалення якості освітнього середовища ліцею у
сфері виховання.
Завданням дослідження якості
освітнього середовища ліцею як виховного простору
від 08. 04. 2025 року є:
–
оцінити
відповідність освітнього середовища закладу освіти характеристикам виховного простору,
визначеним Стратегією розвитку
освіти Львівщини в 2021 - 2027 роках, а саме: безпечний, сповнений довіри,
демократичний, патріотичний, культуротворчий (розвивальний, такий, що мотивує
пізнавальну діяльність), відкритий (інклюзивний);
–
окреслення коло потреб закладу освіти та визначення напрямів
співпраці закладу з іншими
соціальними інститутами у справі
виховання;
–
стимулювання
росту професійної компетентності педагогічних працівників як виховників;
–
отримання
об’єктивної інформації про адекватність результатів виховання ресурсам, що вкладаються в організацію виховної роботи;
визначення перспективних і актуальних напрямів
регіональної освітньої політики у
сфері виховання. Дослідження якості освітнього середовища закладу
освіти як виховного простору дозволяє
дати відповіді на такі ключові запитання:
–
якою мірою заклад
освіти забезпечує необхідні умови виховання та захисту
учнів та чи відповідає організація освітнього середовища закладу освіти вимогам безпеки (безпечний
виховний простір);
–
чи
панують в закладі освіти моральні норми,
чи створені умови для захисту людської гідності, рівності та справедливості та
наскільки педагоги, батьки (опікуни) та учні співпрацюють і довіряють одне
одному (виховний простір сповнений
довіри);
–
якою
мірою демократизоване шкільне життя, чи панує між учасниками освітнього процесу
закладу освіти взаєморозуміння та взаємоповага, не обмежується свобода
висловлювання, дієво працюють органи громадського самоврядування – педагогічна
рада, учнівське самоврядування, батьківська рада (демократичний виховний простір);
–
наскільки
забезпечені можливості учнів самоідентифікуватися як українці, набути досвіду
громадянської поведінки, турботливо ставитися до культури і природи, виявляти повагу до Бога та
Людини (патріотичний виховний простір);
–
чи в
закладі освіти забезпечується розвиток творчого потенціалу всіх суб’єктів
виховного процесу та чи освітнє середовище закладу освіти є мотивуючим до
навчання та пізнавальної діяльності (використовуються активні та інтерактивні
методи навчання та виховання, працює бібліотека, наукові гуртки, спортивні
секції, мистецькі студії,
проводяться турніри, естафети,
змагання, організовуються екскурсії тощо) (культуротворчий виховний простір);
–
в якій мірі учні закладу
освіти залучені до виховних
справ (позакласної роботи) та громадської діяльності:
волонтерства, членства у формальних і неформальних дитячих об’єднаннях тощо, а
також наскільки корисні (потрібні) заплановані та проведені шкільні виховні
справи (заходи, проєкти) для учасників освітнього процесу (патріотичний та
культуротворчий виховний простір);
–
в якій мірі створені
умови для навчання
та виховання дітей з
інвалідністю та особливими освітніми потребами (відкритий (інклюзивний) навчально-виховний простір);
–
наскільки спільнота
закладу освіти відкрита до партнерства, чи заклад освіти є
відкритий для діалогу з батьками, громадськістю, із органами влади та
самоврядування (відкритий, сповнений
довіри виховний простір).
Інструментарій дослідження
У процесі дослідження було використано наступний
інструментарій: розроблені анкети у е-форматі для учнів 4-их, 8-их та 10-их класів,
вчителів та батьків (опікунів) учнів 4-их, 8-их та 10-их класів, надані
Центром оцінювання якості освітнього середовища закладів освіти Львівщини.
Участь у дослідженні педагогічних працівників, батьків (опікунів) та учнів дозволяє проаналізувати систему
виховного простору закладу освіти з різних позицій, всебічно підійти до
виявлення проблем виховання та очікувань респондентів, налагодити тіснішу взаємодію
між вчителями, учнями,
батьками (опікунами) та громадськістю і місцевими громадськими
об’єднаннями, ефективніше підійти до планування виховної роботи, забезпечення
виконання основних виховних завдань закладу освіти, впровадження та активне
використання інноваційних виховних технологій
та подальшого формування виховного простору закладу освіти в цілому.
Організація та проведення моніторингу
Відповідно до наказу відділу освіти, культури та
дозвілля Підберізцівської сільської ради № 25 від 27.03.2025 р. «Про проведення
анкетування в е-форматі для оцінювання якості освітнього середовища закладів
загальної середньої освіти Підберізцівської територіальної громади», наказу
Верхньобілківського ЗЗСО І-ІІІ ступенів № 26 від 28.03.2025 р. «Про проведення
анкетування в е-форматі для оцінювання якості освітнього середовища
Верхньобілківського ЗЗСО І-ІІІ ступенів» було сформовано робочу групу з вивчення та самооцінювання якості
освітнього середовища у е-форматі та створено
орієнтовний план роботи даної робочої групи.
В організації проведення дослідження якості освітнього
середовища Верхньобілківського ЗЗСО І-ІІІ ступенів як виховного простору взяв
участь провідний спеціаліст відділу
освіти, культури та дозвілля Підберізцівської сільської ради Роман Ільчина.
До організації проведення комплексного
вивчення й самооцінювання якості освітнього середовища закладу освіти як виховного
простору на рівні закладу
освіти були залучені:
–
заступник директора
закладу освіти з виховної роботи – Надія Голіш;
–
педагог-організатор – Оксана
Мулик;
–
вчитель інформатики – Любов Козубаль;
–
класні керівники 4-их, 8-их та 10-их класів.
За проведенням моніторингу спостерігав практичний
психолог закладу освіти – Юрій Стельмахович.
Учасники анкетування були попередньо проінформовані про особливості електронного анкетування. З метою мінімізації стресу учнів 4-их, 8-их і 10-их класів та
педагогічних працівників практичний психолог продемонстрував відео та провів бесіду з учнями та вчителями
про призначення та специфіку анкетування в е-форматі.
Процедура анкетування проводилася відповідно до графіку.
Графік проведення дослідження якості освітнього середовища закладу освіти як виховного простору.
№ |
Хто анкетується |
Час проведення |
Відповідальний |
Місце проведення |
1 |
Учні 4 класу |
11.10- 13.00 |
Козубаль Любов |
Кабінет інформатики |
2 |
Учні 8 класу |
11.10- 13.00 |
Чернявська Євгенія |
Кабінет географії |
3 |
Учні 10 класу |
11.10- 13.00 |
Мулик Оксана |
Кабінет математики |
4 |
Педпрацівники |
15.00-16.00 |
Голіш Надія |
Кабінет інформатики |
5 |
Батьки |
9.00-24.00 |
Класні керівники |
|
Виконавцями дослідження були прийняті відповідні міри для успішного завершення дослідження. В ході
проведення моніторингу не виявлено порушень,
тому негативних впливів на результати досліджень не було. Строге дотримання процедури
проведення моніторингу, зміст анкет та характеристики респондентів дають
підстави визнати змістовність отриманих даних (валідність) та можна впевнено
говорити про достовірність результатів анкетування.
Дослідженням було охоплено 20 педагогів, 14 учнів
10-го класу, 14 учнів
8-го класу та 15 учнів 4-го класу, а також 30 батьків (опікунів).
Серед учнів в опитуванні взяли участь 15
дівчат та 28 хлопців. Це – усі учні 4-их, 8-их та 10-их класів.
Серед вчителів в опитуванні взяли участь
17 жінок та 3 чоловіки. Серед них 4 вчителі початкових класів, 6 вчителів природничо-математичних дисциплін, інформатики і технологій, 6
вчителів гуманітарних дисциплін (мов, літератури, історії, мистецтв) та
фізичної культури, педагог-організатор, шкільний
психолог, заступник директора – 2.
Зокрема:
–
працівників із педагогічним стажем:
·
до 10 років – 4 респондентів;
·
від 11 до 20 років – 2 респондентів;
·
понад 20 років – 14 респондентів.
–
педагогічних працівників із кваліфікаційною категорією:
·
«Спеціаліст» - 5 респондентів;
· «Спеціаліст
другої категорії» або «Спеціаліст першої категорії» - 4 респондентів;
·
«Спеціаліст вищої категорії» - 11 респондентів.
Щодо батьків (опікунів), то в опитуванні взяли участь 30 учасників, 22 жінок та 8 чоловіки. Більшість батьків
є віком від 36 до 45 років – 16 респондентів, віком
до 35 років – 7 респондент, від 46 і більше років – 6 респондентів. Серед них з вищою не педагогічною освітою (бакалавр/спеціаліст/магістр) –
9 респонденти, з середньою або середньою спеціальною не педагогічною освітою –
18 респондентів, з педагогічною освітою (молодший спеціаліст/бакалавр/магістр) – 2 респондентів.
Подані у звіті результати дослідження призначені для:
–
відділу
освіти, молоді та спорту Підберізцівської сільської ради на основі об'єктивної оцінки стану освітнього простору Верхньобілківського
ЗЗСО І-ІІІ ступенів визначити ефективність прийнятих в ділянці виховання управлінських
рішень;
–
шкільної
спільноти Верхньобілківського ЗЗСО І-ІІІ ступенів завдяки проведеному
дослідженню оцінити якість проведених
виховних заходів як інструмента
забезпечення корисних для виховання
взаємовідносин між різними
категоріями учасників навчально-виховного процесу школи;
Моніторинг виховного
простору як освітнього, дозволить визначити якість та ефективність організації навчання та виховання в освітньому навчальному закладі. За результатами цього і наступних
досліджень можна буде судити про
освітній простір навчального закладу та приймати відповідні організаційні і кадрові рішення.
Розділ ІІ
АНАЛІЗ РЕЗУЛЬТАТІВ ДОСЛІДЖЕННЯ
Відповідно до регіонального стандарту виховний
простір освітнього середовища закладу освіти має бути безпечний, сповнений
довіри, демократичний, патріотичний, культуротворчий (розвивальний, такий, що
мотивує пізнавальну діяльність), відкритий (інклюзивний), безпечний виховний простір.
Питання безпеки закладів освіти та забезпечення
рівних, належних і безпечних умов здобуття освіти та організації безпечного
освітнього середовища є особливо актуальним у зв’язку з військовою агресією
російської федерації проти України.
Згідно з проведеним опитуванням
респондентів закладу освіти щодо якості
освітнього середовища Верхньобілківського ЗЗСО І-ІІІ ступенів отримали наступні результати:
Верхньобілківського ЗЗСО І-ІІІ ступенів за критеріями сучасного виховного простору української школи
Ключове питання
У якій мірі освітнє середовище Верхньобілківського
ЗЗСО І-ІІІ ступенів убезпечує учасників освітнього процесу від заподіяння фізичної, майнової та/або
моральної шкоди (безпечний виховний простір)?
Теза: у Верхньобілківському
ЗЗСО І-ІІІ ступенів формується безпечний освітній простір як виховний.
Безпечним простір визнали:
§ 93,33 % учнів 4 класу;
§ 50,00 % учнів 8 класу;
§ 14,29 % учнів 10 класу;
§ 31,03 % вчителів;
§ 55,00 % батьків.
Учні нашої школи зазвичай із радістю відвідують навчальний заклад, їм подобається вчитися, бачитися у школі з друзями, їм цікаво все те, що відбувається у школі так зазначили 80 % учнів 4 класу, 85,71% учнів 8 класу, 85, 71 % учнів 10 класу.
У закладі освіти є досить безпечно, так
відповіли (93,33 %) учнів 4 класу, тому що вони ніколи не бачили знущання над ученицею/учнем школи. Учні 8 класу (50,00 %) та (64, 86 %) учнів 10 класу, також ніколи не були свідками розбірок між учнями, їх підтримали батьки (45 %).
У нашому закладі перед уроками провітрюються класні кімнати, повітря завжди
свіже, думати легко, так вважають 86,67
% учнів 4 класу, завжди тепло,
зазначили учні 4 класу (100%), із
думкою четвертокласників погодилися учні 8 класу (92,86%), та учні 10 класу (100%). Батьки також
зазначили, що у школі достатньо тепло (96,55%), вчителі (100%) підтримали
батьків та учнів.
Освітлення класів дуже добре, легко читати і
писати, про це зазначили учні 4 класу (86,67 %). Батьки (100%) та вчителі
(100%) також задоволені якістю
освітлення у навчальних класах.
Шкільними коридорами приємно ходити, тому що в
них чисто та прибрано, стверджують учні 4 класу (100%), 100% також зазначили, що їм подобаються класні приміщення, у яких вони навчаються. Батьки (79,31%) та вчителі (90%) погодилися із думкою дітей. Про те, що у шкільних туалетах діти не відчувають неприємного запаху,
зазначають опитані батьки (48,28%). Облаштування та утримання туалетів
в належному стані – відповіді 95% вчителів.
Однією із
важливих складових успішного шкільного процесу є здорове харчування. Дирекція
школи дбає про здорове харчування .У нашій шкільній
їдальні їжа смачна і подобається учням 4 класу (93,33%), гаряча їжа
краще смакує учням 8 класу (78,56%), думку восьмикласників підтримали учні 10 класу (42,86%).
Школярі не мають шкідливих звичок, за спостереженнями учнів 4 класу (86,67%),
випадків паління цигарок у школі або неподалік
не було ніколи, також 93,33% учнів 4 класу зазначили, що ніколи не траплялися
випадки в школі або неподалік
вживання учнями алкоголю,
а 93,33% учнів 4 класу
вибрали відповідь, що ніколи не бачили щоб учні школи вдихали чи нюхали одурманюючі речовини. Батьки (65,52%) погодилися із думкою дітей, що куріння поблизу школи немає,
зазначивши, що учні не вживають алкоголь (82,76%) та наркотики (93,10%).
Вчителі розділили думку батьків, що куріння поблизу школи нема (90,0%), а також немає вживання алкоголю учнями (95,0%).
Під час подорожей, учнівських вечорів або інших заходів школярі не виявляли шкідливих звичок,
так відповіли учні 8 класу зокрема: не вживали пива, вина (відповіді 92,86% ), міцних алкогольних
напоїв (92,86% учнів), наркотиків (100% учнів). Учні 10 класу також зазначили, що ніколи не
зловживали цигарками (64,29%), міцними
напоями (85,71%) та наркотиками (100%).
У школі (класі) учні спокійно
залишають свої речі, тому що ніколи не чули про крадіжки, вчинені
учнями у школі або неподалік, зазначають
учні 4 класу (86,76%). Батьки погодилися із думкою дітей, бо не були свідками
таких вчинків (79,31%), думка вчителів (100%) співпадає
з думкою батьків.
У школі вчителі велику увагу приділяють вихованню
гуманного ставлення до тварин, тому
знущання над тваринами немає (100% опитаних вчителів).
Учителі та дирекція
школи дбає про безпеку учасників навчального процесу: учні ознайомлені із
правилами поведінки в умовах надзвичайних ситуацій (100% відповіді вчителів), 95%
педагогів пройшли навчання з питань надання
домедичної допомоги. Батьки (100%) знають, що їхні діти
ознайомлені із правилами поведінки в умовах
надзвичайних ситуацій.
Медичне обслуговування в школі відповідає
нормам, медичний працівник присутній
впродовж навчального дня, регулярно проводяться медичні огляди, про що
повідомили вчителі (100%).
Вчителі (95%) у школі не відчувають несправедливої
оцінки від дирекції школи та не були предметом булінгу у школі (90%), їм не
відомо по випадки хабарництва (100%). Опитані батьки здобувачів освіти вважають
(68,71%), що оцінювання у школі справедливе. Педагоги школи (91,05%) дотримуються
норм навчального навантаження на учнів. Адміністрація школи (95,0%) сприяє
вирішенню конфліктних ситуацій, які, інколи,
виникають між учнями та вчителями
(зриви уроків, грубощі, ігнорування вимог) шляхом відслідковування (контролю)навчального процесу,
та вживає заходи при таких ситуаціях . Батьки погоджуються із думкою вчителів, а
також зазначають (51,72%), що у
школі відсутні зриви уроків
та вимоги до учнів у школі є
справедливими.
Для вирішення
навчальних завдань батьки знають, що
їхні діти можуть скористатися шкільним
комп’ютером. Батьки (100%) проінформовані про те, що у школі проводяться відповідні заходи щодо
безпечного користування інтернетом.
У школі педагоги цікавляться думкою батьків щодо умов
навчання, адаптації та інтеграції дітей у навчальному закладі, про це і зазначають 68,97% опитаних.
Педагогічний колектив школи завжди підтримує
ініціативи родин учнів, щодо облаштування освітнього середовища школи (дизайну класів,
їдальні, оформлення коридорів,
озеленення) (79% - відповіді
батьків).
Останнім часом, серед населення збільшилася кількість
проявів вживання лайливих
слів. На жаль, діти також стали частіше
лихословити. Тому, аналізуючи результати анкетування серед батьківської та вчительської
спільнот, бачимо, що, все ж таки, більшість помічає вживання учнями лайливих слів,
але рідко (65,0% - вчителі,
44,43% - батьки
(опікуни), варіант «ніколи» обрали 27,59% - батьки (опікуни), та 30,0% - педагоги, варіант «досить часто» - 5% - вчителі,
13,79% - батьки (опікуни).
Отже, батькам (опікунам) та педагогічним працівникам потрібно звернути
увагу дітей на уникання лихослів’я.
Відсотки безпечності нижчі від очікуваних тому що:
Ø частина учнів не харчується в шкільній їдальні:
6,90% батьків відповіли, що їхні діти не
харчуються у шкільній їдальні;
Ø деякі учні зазначили, що деколи їжа смачна у шкільній їдальні,
а деколи - ні (6,67%; 7,14%; 35,71%)
(4, 8, 10-й класи), 62,07% батьків такої ж думки;
Ø трапляються випадки паління біля школи, про це зауважили батьки
(3,45%) та учні (6,67%; 21,43%; 21,43%) (4, 8, 10-тикласники);
Ø 7,14% учнів 8 класів відчувають цькування, їх
підтримали 7,14% учнів 10 класу, збиткування над дитиною підтвердило 17,24% опитаних батьків.
Ключове питання
Наскільки педагоги, батьки та учні співпрацюють і
довіряють одне одному (виховний простір сповнений довіри)
у Верхньбілківському ЗЗСО І-ІІІ ступенів?
Теза: у навчальному закладі не повністю
сформований виховний простір,
сповнений довіри.
Виховний простір, сповнений
довіри визнали:
§ 53,33 % учні 4 класу;
§ 35,71 % учні 8 класу;
§ 50,00 % вчителів;
§ 6,90 % батьків.
Більшість здобувачів освіти довіряють учителям
та класним керівникам, відчуваючи
їхню підтримку в освітньому закладі.
Так, 53,33% учнів 4 класів стверджують, що вони можуть звернутися за допомогою
до своїх вчителів, вчителі з своїми
учнями приязні, доброзичливі. Їх підтримують 8, 10-тикласники, зазначивши, що
думку учнів вислуховують і обмірковують
(42,86%; 21,43%) (відповіді 8,10-тикласники).
Школярі довіряють:
·
керівникам школи (директору, заступникам) (20,00%; 50,00%; 64,29 %) (відповіді учнів 4, 8, 10 класів);
·
усім вчителям,
які їх навчають і навчали
(53,33%) (відповіді учнів 4
класу);
·
класному керівникові (6,67%; 21,43%; 21,43%) (відповіді учнів 4, 8, 10 класів);
· шкільному психологу (20,0%;
14,29%; 7,14%) (відповіді учнів 4,
8, 10 класів);
· багатьом учителям (42,86%;
7,14%) (відповіді учнів 8, 10 класів);
·
декільком учителям
(7,14%; 7,14%) (відповіді
учнів 8, 10 класів).
У класах школи панує доброзичлива атмосфера,
так більшість вчителів на помилки
учнів реагують здебільшого спокійно, самі допомагають виправити помилку або
пропонують зробити це комусь з класу (42,86%), самі ж учні не насміхаються з помилок своїх однокласників (85,71%),
що мотивує учнів покращувати
свої знання. Більшості щколярів подобається, як
вчителі проводять уроки (71,43%), вони звертаються до них, якщо
відчувають труднощі (28,57%),
педагоги допомагають, коли хтось з класу не розуміє, як виконати завдання
(67,57%) (відповіді учнів 10 класу); вчителі завжди заохочують запитувати,
пояснюють незрозумілі теми (78,57%) (відповіді учнів 8 класу). Між педагогами
і батьками (опікунами) учнів відкриті, довірливі взаємини; так педагоги та
дирекція разом з батьками вирішують проблеми, довіряють одне одному (70,0 %).
Доброзичливими є стосунки і між всіма
учасниками освітнього процесу в закладі:
–
між працівниками школи:
·
товариські, довірливі
(95,0%);
·
партнерські, найчастіше співпрацюють (95,0%);
–
між педагогами
і дирекцією:
·
товариські, довірливі
(75,0%);
·
партнерські, найчастіше співпрацюють (25,0 %);
–
між учнями:
·
товариські, довірливі (70,0%);
·
партнерські, найчастіше співпрацюють (25,0%);
–
між вчителями
і учнями:
·
товариські, довірливі
(41,67%);
·
партнерські, найчастіше співпрацюють (58,33%);
–
між педагогами і батьками:
·
товариські, довірливі
(65,0%);
·
партнерські, найчастіше співпрацюють (70,83%);
–
між дирекцією
і батьками:
·
товариські, довірливі
(35,0%);
·
партнерські, найчастіше співпрацюють (60,0%).
В школі доброчесне оцінювання результатів навчання учнів: 86,67% учнів 4 класу, 78,57 % учнів 8 класу, 35,71 % - учні 10 класу
вважають, що у нашому закладі оцінювання
справедливе. Батьки (51,72%) та вчителі (95,0%), теж вважають що в закладі освіти прозоре та справедливе оцінювання навчальних досягнень учнів.
У нашому навчальному закладі відсутні:
§ дискримінація
за статевою ознакою
(сексизм) (72,41% батьки,
100 % вчителі);
§ порушення прав (100% вчителі);
§ дискримінація
за расовою приналежністю (100% вчителі);
§ мобінг (95% вчителі).
Вчителі толерантно ставляться до своїх учнів, виявляючи повагу до учнів, не принижуючи їхню гідність (75,86% батьки),
у закладі немає учнів, над якими збиткуються і насміхаються (42,86% учні 10 класу).
Більшість членів батьківської і педагогічної спільнот
вказали на те, що
у школі не має зривів уроків. Згідно з результатами опитування, бачимо, що
респонденти зазначили:
·
«Ніколи»: вчителі
– 40%, батьки (опікуни) – 44,83%;
·
«Рідко»: вчителі
– 60,0%, батьки (опікуни) – 48,28%;
·
«Досить часто»:
вчителі – 5%, батьки (опікуни)
– 6,90%.
У Верхньобілківському
ЗЗСО І-ІІІ ступенів здійснюється постійний аналіз причин
відсутності здобувачів освіти. На основі результатів аналізу приймаються
відповідні рішення. Питання щодо відвідування учнями навчальних занять
розглядають на нараді при директору,
на засіданнях педагогічної ради.
Співставивши результати анкетування серед
батьків (опікунів) та педагогічних працівників, бачимо, що є певні відмінності
у відповідях респондентів. Так більшість вчителів зазначили, що невиправдані
пропуски у закладі трапляються ріко – 60,0%, в той час 48,28% батьків (опікунів) притримуються цієї думки. Більшість
батьків (опікунів) – 57% вказали,
що їхні діти не пропускають уроків без поважних
причин, в той час так вважають лише 40% вчителів.
Варіант відповіді «досить часто» вибрали 5% педагогів та 6,90 % батьків (опікунів).
Показник довіри
не повністю сформований, тому що:
Ø у школі є «списування домашніх завдань (деколи
– 71,43%) (відповіді учнів 10 класу);
Ø у школі трапляються крадіжки (інколи – 6,67%) (відповіді учнів 4 класу) та випадки розбірок
між учнями (інколи
- 24,32% (10 клас) 43,14 % (8 клас), 12% (батьки));
Ø четвертокласники зазначили що у класі є учні,
над якими збиткуються: ображають, цькують
6,67%; інколи знущаються – 93,33%
;
Ø 3,45% батьків зазначили, що у школі є учні з яких збиткуються;
Ø не завжди є справедливим оцінювання навчальних
досягнень окремими вчителями (6,67%; 21,43%; 14,29%)(відповіді учнів 4, 8, 10 класів);
Ø не всі вчителі пояснюють незрозумілі теми на прохання учнів:
«це залежить від теми і від учителя»
зазначили (21,43% опитаних учнів 8 класу та 28,54% 10-тикласників);
Ø вчителі кричать на учнів ( відповіді 7,14% - 8 клас).
Як бачимо, за результатами проведеного дослідження,
більшість респондентів вказали на те, що між батьками
та вчителями склалися довірливі взаємини. Педагогічні
працівники школи дотримуються загальноприйнятих етичних норм в освітній діяльності. З цією метою
вчителі з повагою ставляться до осіб, які здобувають
освіту, до їхніх батьків та осіб,
які їх замінюють, незалежно від віку, статі, стану здоров’я, громадянства,
національності, ставлення до релігії, кольору шкіри, місця проживання, мови
спілкування, походження, соціального і майнового стану, а також інших обставин.
Ключове питання
Чи відповідають взаємовідносини між учасниками освітнього
процесу принципам демократії та вимогам чинного освітнього законодавства до
управління Верхньобілківського ЗЗСО І-ІІІ ступенів (демократичний виховний
простір)?
Теза: у Верхньобілківському ЗЗСО
І-ІІІ ступенів виховний простір є не
повністю демократичним.
Вважають, що в школі демократичний виховний
простір:
§ 6,67 % учнів
4 класу;
§ 42,86 % учнів 8 класу;
§ 14,29 % учнів 10 класів;
§ 80,00 % вчителів;
§ 10,34 % батьків.
У нашому закладі захищені права і свободи, зокрема ті, що визначені у статуті шкільної учнівської спільноти і немає потреби їх відстоювати (93,13%; 85,71%, 42,86%) (відповіді 4, 8,10 класи), 81,08 % та 54,90 % (відповіді 10, 8 класів) відповіли, що не обмежується свобода висловлювання, учнівство може вільно висловлювати свою думку (97%).
Батьки учнів (72,41%) зазначають, що їм невідомі факти
дискримінації за статевою
ознакою, цькування батьками педагогів (82,76%), вимагання педагогами
хабарів (89,66%), психологічний тиск педагогів на батьків (82,76%), наклепи
(88,10 %), порушення прав, свободи,
совісті та віросповідання учнів (75,86%). У закладі освіти дотримуються прав педагогічних
працівників (100%). Дирекція
запобігає конфліктам, бо відслідковує навчальний процес (95,0%) і вживає
заходів, якщо вони трапилися або коли отримує конкретні запити про допомогу (83,33%).
Вчителі Верхньобілківського
ЗЗСО І-ІІІ ступенів у своїх відповідях зазначили
що беруть участь у
написанні програми розвитку
закладу (65,0%), річного
плану роботи закладу (55,0%), виховної програми (70,0%),
правил внутрішнього розпорядку (50,0%), стратегії розвитку закладу освіти (65,0%),
процедури внутрішньої системи освіти (40,0%).
Учні нашої школи активно долучаються до планування проведення різноманітних заходів
під власну відповідальність – повну, або часткову
(75,0%), класні керівники
підтримують пропозиції учнів (68,54%),
залучають дорослих до участі у виховних заходах класу (41,33%).
У закладі активно працює учнівське самоврядування.
Керівництво школи і вчителі завжди зважають на рішення органів учнівського
самоврядування та думку учнів (85,71%;
71,43%) ( опитаних 8 і
10-тикласників).
На думку учнів 8
і 10 класів, корисність учнівського самоврядування в тому,
що воно:
·
ухвалює потрібні
учням рішення (67,77%;
42,86%);
·
відстоює інтереси учнівства на педагогічній раді та перед адміністрацією школи (57,14%; 7,14%);
· проводить цікаві пізнавальні і розважальні заходи (змагання, дебати, вечори) (50,0%; 42,86%);
·
в конфліктних ситуаціях виступає на захист прав учнів (21,43%;
53,35%);
· інформує учнів про способи та інструменти захисту своїх прав і свобод (14,29%; 14,29%).
У навчальному закладі проводяться вибори (учнів 8,10 класів):
-
очільників класів
(64,29%; 50,00%);
-
керівника учнівської спільноти
школи (28,57%; 57,14%);
- делегатів, послів, депутатів
до органу учнівського самоврядування школи (14,2
%; 14,29%);
Вибори проходять з повним дотриманням процедури (62,75%; 70,27%)
(відповіді 8, 10-тикласників). Вирішальним для школярів при голосуванні є :
-
особисті якості кандидатів (ініціативність, наполегливість, відповідальність) (57,14%; 50,0%);
-
думка товаришів/товаришок (28,57%; 21,43%);
-
програма (план) дій кандидата, його/її зобов’язання (64,29%; 50,0%);
-
поради вчителів
та інших дорослих (7,14%; 14,29%);
- «привабливість образу» (14,29%; 21,43%).
- Органи учнівського самоврядування щорічно:
-
звітують
на зборах (57,14%; 64,29%);
-
звітують
делегати парламенту перед однокласниками (7,14%; 7,14%);
- звітує голова ради перед учнівським
парламентом на зборах учнів (21,43%; 14,29%);(відповіді 8 і 10-тикласників).
Батьки школярів
– активні учасники виборів до органів громадського самоврядування закладу
– беруть участь у виборах:
-
до органу батьківської ради класу (батьківського комітету) (62,07%);
Батьки школярів,
цікавляться діяльністю школи, слідкують за тим, щоб всі
вибори були проведені відповідно до норми Положення про вибори.
Батьківська
рада:
-
відстоює інтереси
батьківської громади на педагогічній раді та перед адміністрацією школи (34,48%);
-
захищає
права дітей у конфліктних ситуаціях, інформує батьків про можливості захисту
своїх прав як учасників освітнього процесу (17,24%);
-
організовує
ряд заходів для привернення уваги вчителів і батьків до проблем дітей та родин
(17,24%);
-
проводить цікаві родинні, пізнавальні і розважальні заходи
(10,34%);
-
допомагає педагогам проводити загальношкільні урочистості (31,03%) (відповіді батьків).
Отже, демократичний виховний
простір у нашому освітньому закладі сформований не
повністю.
Показник демократичності нижчий від очікуваного через:
Ø батьки учнів (6,90%) не впевнені чи дитина і однокласники можуть вільно висловлювати
думку;
Ø частина учнів 8 класів (7,14%) зазначають, що
буває, що окремі права потрібно відстоювати,
їх підтримали 21,43%
10-тикласників;
Ø батьки відзначили, що якщо дитина
звертається про допомогу з особистих
питань на розуміння, підтримку педагогів, можуть розраховувати не від усіх
вчителів (20,69%);
Ø зневажливе ставлення працівників школи (в тому
числі і технічного персоналу) цькування і образи учнів (7,14%; 7,14%), що
створює найбільший дискомфорт у закладі освіти (відповіді учнів 8,
10-их класів);
Ø частина опитаних батьків учнів
(10,34 %) не
впевнені у прозорості системи
оцінювання;
Ø частина учнів не є активними учасниками шкільної спільноти:
§ значна частина (28,57%; 28,57%) учнів 8, 10 класу не
брали участі в голосуванні до органів учнівського самоврядування;
§ 7,14%
(10 клас) заявили, що учнівське самоврядування в школі не потрібне.
Ключове питання
У якій мірі учні Верхньобілківського ЗЗСО
І-ІІІ ступенів залучені до виховних справ (позакласної роботи) та громадської
діяльності: волонтерства, членства у формальних і неформальних дитячих
об’єднаннях тощо (виховний простір патріотичний)?
Теза: в освітньому закладі сформований патріотичний освітній простір
як виховний
Патріотичним простір
визнали:
§ 66,67 % учнів 4 класу;
§ 35,71 % учнів 8 класу;
§ 21,43 % учнів 10 класу;
§ 95,0 % вчителів;
§ 51,72% батьків.
Учні (93,33%;
92,86%; 100% ) (4, 8, 10-ті класи),
всі вчителі та батьки
зазначають, що на уроках розмовляють державною мовою. Здобувачі освіти з повагою ставляться до вшанування державних
символів України (93,33%; 92,86%;
100%; 100%) (8, 10-ті класи вчителі,
батьки).
Школярі вміють використовувати потрібні слова,
жести, стройові положення (наприклад, стройове положення
«Струнко!») під час вшанування
державної символіки (прапора, герба), а також полеглих українських героїв (93,33% учнів 4 класу).
Школярі виконують напам'ять Гімн України (100%
учнів 4 класу), вміють описувати прапор України (100% учнів 4 класу), уміють розповідати про походження малого Державного Герба України (73,33% учнів 4 класу).
Школярі знають про такі історичні постаті як
Тарас Шевченко, Леся Українка, Роман Шухевич,
Герої Небесної Сотні, можуть пояснити,
за що вони їх цінують (93,33% учнів 4 класу).
Здобувачі освіти нашого закладу люблять брати участь в екскурсіях (в музеї, вулицями рідного
краю), на які вирушали минулого навчального року (93,33% учнів 4 класу
відповіли, що їм було дуже цікаво). Учням 8 класу (92,86%) та учням 10 класу
(78,57% ) також сподобалися походи та туристичні поїздки. Всі батьки задоволені діяльністю
педагогів, які відповідально ставилися до організації екскурсій та туристичних
походів. Учителі (75,0%) задоволені активною участю учнів в організації
таких заходів.
У школі минулого навчального року не траплялися випадки
пошкодження насаджень, пам’яток культури і дитячих майданчиків, розмальовування
стін, так відповіли, учні 8 класу (50,0%),
учні 10-их класів (35,71%). Батьки (75,0%)
та вчителі (95,0%) теж зазначили, що вандалізму у школі немає.
Школярі із
задоволенням беруть участь у відзначенні державних та релігійних свят (86,67% учнів
4 класу), учням 8 (78,57%) та 10 клас (78,57%) класів подобалося як минулого навчального року
організовували шкільні заходи до важливих днів чи пам’ятних
дат. Батьки (90%) підкреслили, що їхні діти із
захопленням та цікавістю брали активну участь в організації таких заходів, 60,0%
батьків були учасниками виховних справ у закладі освіти. Такими
заходами були: День захисників і захисниць України, День українського козацтва,
Покрови пресвятої Богородиці, Міжнародного Дня Миру «Хай буде мир у всьому
світі!», «День Незалежності України - це свято вільного духом, сильного та
незламного народу!», День Державного прапора, Міжнародний день захисту дітей,
Всесвітній день вишиванки та багато
інших.
Учні цікавляться історією рідного краю,
України, будівничими української
держави і культури (35, 71% учні 8 класу та 71,43% учнів 10 класу).
Школярі дбають про благоустрій школи та навколишнього громадського простору, спільно
з вчителями організовують цікаві заходи (71,43% учнів 8
класу та 64,29% учнів 10 класу).
У закладі
освіти учні мають можливість поспілкуватися з активістами
громадських організацій, волонтерами, учасниками бойових дій у російсько – українській війні (64,29
% учнів 8 класу та 92,86% учнів 10 класу). Батьки (100%) та вчителі (100%) підтримують та ініціюють
зустрічі з активістами громадських організацій, волонтерами, учасниками бойових
дій у російсько-українській війні. У закладі освіти також пропагують
волонтерство та організовують різноспрямовані волонтерські акції, педагоги підтримують волонтерські ініціативи учнівства (80%) проводяться благодійні ярмарки для воїнів ЗСУ, мають подяки.
Ключове питання
Чи в школі забезпечується
розвиток творчого потенціалу всіх суб’єктів виховного процесу та чи освітнє середовище закладу є мотивуючим до
навчання та пізнавальної діяльності (використовуються активні та інтерактивні методи навчання та виховання, працює бібліотека,
наукові гуртки, спортивні секції, мистецькі студії, проводяться турніри,
естафети, змагання, організовуються екскурсії тощо)?
Теза: в освітньому закладі не
повністю сформований культуротворчий (розвивальний, мотивуючий до навчання)
виховний простір як виховний.
Культуротворчим виховний простір
визнали:
§ 40% учнів 4-их класів;
§ 7,14% учні 8-их класів;
§ 6.90% батьків.
У своїх анкетах
учителі зазначили, що на перервах
та в позаурочний час учні школи мають
змогу користуватися:
·
ігровим майданчиком для учнів початкової школи – 75%;
·
спортивним майданчиком для учнів 4, 8, 10 класів – 90%;
·
спортивним обладнанням в приміщеннях закладу (напр.,
столи для настільного тенісу) – 100%;
· обладнанням
спортивного залу – 100%;
·
обладнанням та інвентарем спеціального призначення на час роботи
спортивних секцій – 25%;
· обладнанням
та інвентарем під час проведення у закладі спортивних змагань, турнірів – 70%;
· обладнанням та інвентарем партнерів
- спортивної школи, клубу тощо – 5%;
· перерви (фізкультхвилинки, руханки)
під час навчального заняття – 75%.
Більшість учнів використовує бібліотеку лише для отримання
навчальних підручників (71,43%; 78,57%) (відповіді учнів 8,10 класів). Незначна
кількість здобувачів освіти користується бібліотекою для самопідготовки,
частина учнів взагалі не користується послугами бібліотеки. Батьки (опікуни) вважають (31,03%), що учні навчаються,
використовуючи відділ електронних освітніх ресурсів, навчальні підручники,
перечитують періодику (27,59 %), інколи використовують читальний
зал/бібліотечний комп’ютер для пошуку потрібної інформації (10,35%) (відповіді
батьків). Отже, адміністрації освітнього закладу та бібліотекарю потрібно
врахувати результати дослідження, знайти шляхи для осучаснення
бібліотеки, щоб зацікавити здобувачів освіти і заохотити їх до користування
бібліотечними ресурсами та фондами.
Учням школи подобається працювати на уроках в
парі з кимось чи у групі: так, це цікаво відповіли (учні 4
класу 93,33%).Учні 8 класу працюють в парі з кимось чи у групі на уроках:
§ Українська мова (64, 29%);
§ Математика (7,14%) ;
§ Іноземна мова (англійська) (42,86%);
§ Література
(українська/зарубіжна) (71,43%);
§ Технології (трудове навчання)
( 64,29%);
§ Фізика (21,43%);
§ Хімія (28,57%);
§ Історія (21,43%)
§ Географія (57,14%)
§ Основи здоров’я (50%);
§ Біологія (28%). Учні 10 класу:
§ Українська
мова (50%);
§ Математика ( 28,57% );
§ Література
(українська/зарубіжна) (35,71%);
§ Іноземна мова (англійська) (64,29%);
§ Біологія (7,14%);
§ Фізика (21,43%);
§ Хімія (28,
57 %);
§ Географія (21,43%);
§ Технології (трудове навчання)
(78,57 %);
§ Історія (50%).
Як видно з результатів анкетування, найбільше вчителі
використовують роботу в групах/парах на уроках – українська мова, іноземна мова,
література, основи здоров’я, а також на уроках технологій та трудового навчання
тощо. Трохи менше працюють в парах/групах на уроках фізики, хімії,
біології, географії, математики.
Отже, відповідно
до результатів дослідження бачимо, що вчителі на
своїх уроках досить активно використовують роботу в парах чи в групах.
Педагоги під час навчальних занять та в позаурочний час використовують
різні методи, засоби та форми роботи, щоб зацікавити учнів, розбудити в них інтерес до пізнавальної діяльності, пропонують різні види завдань:
-
для пари/тріоди:
§ регулярно – 55%;
§ інколи – 45%;
-
для групи учнів (4-6 осіб):
§ регулярно – 70%;
§ інколи – 30%;
-
на узагальнення:
§ регулярно – 85%;
§ інколи – 15%.
-
на аналіз та порівняння:
§ регулярно – 70%;
§ інколи – 30%.
-
на оцінювання
§ регулярно – 75%;
§ інколи – 25%;
-
на прогнозування:
§ регулярно – 40%;
§ інколи –
25%;
§ ніколи – 10%.
-
творче завдання
(есе, роздум, твір):
§ регулярно – 50%;
§ інколи –
45%;
-
проєкт (дослідження, громадський захід):
§ регулярно –55%;
§ інколи – 45%;
Зважаючи на результати опитування, вчителі-предметники
найчастіше використовують завдання на узагальнення, на аналіз та порівняння, на
оцінювання, а також пропонують творчі завдання (есе, роздуми, твори тощо).
Інколи вчителі застосовують завдання для групи учнів чи для пари (тріоди), а
також завдання на прогнозування, використовують проєкти (дослідження, громадські заходи) для роботи з учнями,
організовують дискусії. Аналізуючи результати опитування серед
старшокласників, бачимо, що відповіді
респондентів розділилися:
Чи впродовж цього
семестру вчителі
організовували на уроках навчальні
дискусії з проблемних питань теми? |
Учні 8 класу, % |
Учні 10 класу, % |
Організовували усі вчителі
і часто |
28, 57 |
28, 57 |
Усі вчителі організовували, але не часто |
- |
7, 14 |
Дехто організовував і доволі часто |
14, 29 |
35, 71 |
Дехто інколи організовував |
7, 14 |
28, 57 |
Інколи організовували |
42, 86 |
- |
Ні, ніхто не організовував |
7, 14 |
- |
Школа скеровувала учнів та їхній витвір (науковий, технічний, літературний,
мистецький) для участі в конкурсах,
турнірах, мистецьких та технічних виставках.
Здобувачі освіти брали участь у спортивних змаганнях (57,14%; 71,43% – 8, 10
класи), предметних олімпіадах, конкурсах, турнірах (21, 43% 8 клас), (28,57%, 10 клас) літературних конкурсах/ мистецьких виставках, семінарах
(7,14% 8 клас), (7,14%, 10 клас) на технічні виставки, конкурси (7,14% 8 клас),
(7,14%, 10 клас). Ще незначна
кількість учнів зазначили, що займаються у гуртках художньої творчості, ведуть
шкільну газету закладу, сторінки веб-сайту
тощо.
Учні школи є активними учасниками різних публічних заходів,
люблять подорожувати, відвідувати цікаві культурні місця, оглядати
пам’ятки культури та історії.
Згідно з опитуванням, більшість учнів зазначили, що брали участь в
таких заходах, як експедиції, екскурсії, подорожі (78,57% - 10
клас), (64,29% - 8 клас). Також учні 10
класу – 21, 43% та учні 8 класу – 7,14% вказали на те, що долучались до окремих
заходів, які їх зацікавили; 7,14% - учні 8 класу –
побували в тільки в місцевих закладах культури.
Згідно з результатами моніторингового дослідження виховного
простору Верхньобілківського ЗЗСО
I-III
ступенів, освітній заклад не повністю
задовольняє пізнавальні та розвиткові інтереси своїх вихованців, оскільки
більшість учнів мають інші інтереси за межами освітнього закладу, а діючі в
школі гуртки та секції учні не
відвідують. Тому керівництву школи потрібно врахувати результати дослідження та
віднайти шляхи для урізноманітнення гуртків та секцій, які змогли б зацікавити
здобувачів освіти та могли б задовольняти пізнавальні та розвивальні інтереси сучасної молоді.
Показник культуротворчості нижчий від очікуваного тому, що
Ø вчителі частково не використовують у своїй
роботі сучасні методи навчання: опитані 10-тикласники відповіли, що ні групами,
ні парами на уроках не
працюють (12,1 %);
Ø але 92 % четвертокласників стверджують, що їм подобається, як їх навчають вчителі.
Ключове питання
В якій мірі створені умови для
навчання та виховання дітей з
інвалідністю та особливими освітніми потребами та наскільки спільнота
ліцею відкрита до партнерства, чи ліцей є відкритий для діалогу з батьками, громадськістю, із
органами влади та самоврядування?
Теза: відкритий (інклюзивний)
виховний простір у Верхньобілківському ЗЗСО І-ІІІ ступенів. сформований.
Відкритим (інклюзивним) виховний
простір визнали:
§ 13,33 % учнів 4-их класів;
§ 64,29 % учнів 8-их класів;
§ 65,00 % вчителів;
§ 65,00 % батьків.
Одним з важливіших факторів, що впливає
відкритість простору школи, є
залученість батьків у роботу
освітнього закладу. Так, батьки наших школярів:
·
ініціюють окремі виховні справи, допомагають організаційно (85,00%);
·
частково беруть на
себе фінансування та матеріальне забезпечення закладу освіти, запланованих педагогами заходів (40,00%);
·
долучаються до виховних справ, безпосередніми учасниками яких були їхні діти
(55,00%) (відповіді опитаних батьків учнів).
Більшість батьків (опікунів) та педагогічних працівників
вважають, що учасники освітнього процесу діють як згуртована спільнота,
яка розуміє спільну мету (відповіді батьки (опікуни) 44,83%;
вчителі 90,00%), а зі свого боку керівництво Верхньобілківської школи є відкритим для спілкування, чує учасників освітнього процесу, обговорює проблеми спільноти та
допомагає знаходити шляхи для розв’язання цих проблем:
·
Керівництво закладу відкрите для спілкування
(чує учасників освітнього процесу, знаходить
час для обговорення проблеми)
(93,11%).
·
Класний керівник враховує
пропозиції батьків (опікунів) (62,07%).
·
Батьки (опікуни) учнів без побоювань
висловлюють власну думку, навіть якщо вона не співпадає з позицією класного
керівника, дирекції (93,1%).
·
Права батьків (опікунів) як учасників
освітнього процесу у закладі дотримані (89,66%).
·
Права учнів у закладі захищені
(89,66%).
·
Рідні учнів поважають права педагогів як
учасників освітнього процесу (100%).
У школі створено три інклюзивні класи, у яких
навчається троє дітей з особливими освітніми потребами. Також у закладі освіти створені команди психолого-педагогічного
супроводу, до складу якої входять батьки учнів
з особливими освітніми потребами.
Учні школи ставляться до школярів з особливими освітніми
потребами
так
само, як і до інших школярів (100,0%
4 клас), із зацікавленістю та бажанням спілкуватись (50,0% 8 клас), тягнуться до них, часто спілкуються (6,90%) (батьки).
Відповідно до
результатів анкетування, 100,0% від кількості учнів 4 класу вважають, що їхні
рідні беруть участь в житті школи; 0% - лише питають про погані оцінки;
0% - не беруть участі в шкільному
житті закладу.
Згідно з
результатами опитування 90,00% вчителів стверджують, що керівництво завжди підтримує ініціативи педагогів, заохочує інновації, 10,0% педагогічних працівників вважають, що адміністрація закладу освіти підтримає ідеї вчителів,
якщо її схвалять інші педагоги
закладу освіти.
Педагогічні
працівники школи тісно співпрацюють із батьками. Вони інформують їх про важливі
аспекти освітнього процесу
через доступні канали комунікації, інформують про критерії
оцінювання навчальних
досягнень учнів.
У закладі
освіти сплановані та реалізуються заходи, що передбачають співпрацю педагогів з батьками в різних формах (батьківські збори, індивідуальні зустрічі, психолого-педагогічні
консультації, спільноти в соціальних мережах
тощо), що сприяє налагодженню партнерських взаємин.
Батьківські збори (обговорення в батьківській спільноті насущних
проблем шкільного життя)
(85,0%).
·
Батьківські
лекторії (просвіта з питань сімейної
педагогіки) (15,0%).
·
Залучення до організації та супроводу туристичних походів, екскурсій,
змагань (45,0%).
·
Індивідуальні зустрічі з батьками/опікунами (65,0%).
·
Запрошення батьків/опікунів
на уроки (15,0 %).
·
Спілкування через засоби електронного зв’язку (телефоном, Skype, ZOOM тощо) (5,0%).
·
Ділове листування (записи в щоденнику,
листи, в тому числі е-поштою) (10,0%).
·
Вивчення думки батьків/опікунів шляхом тестування,спілкування,
анкетування (70,0%).
Згідно з результатами опитування, найчастіше в спілкуванні з батьками
класні керівники використовують батьківські збори, спілкуються через засоби
електронного зв’язку (телефоном, Skype, ZOOM тощо), проводять індивідуальні зустрічі
з батьками (опікунами), або ж залучають
їх до супроводу дітей у змаганнях, екскурсіях, туристичних походах тощо.
Отже, у школі
досить добре налагоджене спілкування педагогічних працівників із батьками (опікунами).
Батьки/опікуни минулого
навчального року:
·
ініціювали
окремі виховні справи,
допомагали організаційно (85,0%);
·
частково взяли на себе фінансування та
матеріальне забезпечення закладу, запланованих педагогами заходів (40,0%);
·
долучалися до виховних справ, безпосередніми учасниками яких були їхні
діти (55,0%).
Як видно з результатів анкетування, батьки були активними учасниками шкільного життя закладу освіти,
ініціювали і допомагали в організації виховних справ, частково взяли на себе фінансування та матеріальне забезпечення закладу,
запланованих педагогами заходів, долучалися
до виховних справ, безпосередніми учасниками
яких були їхні діти.
З метою
залучення додаткових коштів для розвитку закладу тісно співпрацюємо з підприємцями, депутатами, меценатами. Освітні заклади нашої громади не можуть і не функціонують відокремлено від життя громади.
Тісна співпраця ліцею із закладами освіти, культури, здоров’я та бізнесу у
громадському житті є значним фактором формування у здобувачів освіти активної
громадянської позиції та відповідальності за власне життя і за добробут та розвиток громади.
Здобувачі
освіти нашого ліцею займаються волонтерською діяльністю. Щороку учасники
освітнього процесу організовують підтримку воїнам АТО. Спільнота ліцею тісно
співпрацює з різними доброчинними організаціями, і учні активно допомагають. Самі учні ініціюють заходи
патріотичного спрямування та/або волонтерські акції (80,0% вчителів). Більшість
педагогічних працівників (100%) відзначили, що навіть частіше, ніж до
повномасштабного вторгнення військ рф в Україну мали можливість поспілкуватися
із активістами громадських організацій, волонтерами, учасниками бойових
дій у російсько-українській війні тощо (учні 10 класу – 92,86%, учні 8 класу – 64.29%). Також учні 8 класу (28,57%), 10 класу (7,14%)
класів .
У школі
пропагують волонтерство та організовують різноспрямовані волонтерські акції,
педагоги підтримують волонтерські ініціативи учнівства (85,0% вчителів), у школі час від часу проводять волонтерські акції, педагоги організовують зустрічі
з волонтерами (10,0% вчителі).
Отже,
відповідно до результатів проведеного анкетування, можна стверджувати, що
спільнота школи активно бере участь у волонтерській діяльності, підтримує
воїнів АТО, а також тісно співпрацює з доброчинними організаціями. Слід зазначити, що у школі добре налагоджене та підтримується
педагогічне волонтерство.
У Верхньобілківському
ЗЗСО І-ІІІ ступенів проводяться спільні заходи вшанування пам’ятних дат: тиха
акція «Ангел пам’яті», День Соборності, Конституції, Незалежності, Героїв Небесної
Сотні та інші. Керівництво
закладу також активно долучається до участі та створює умови для
формування відкритого освітнього середовища через залучення
усіх учасників освітнього процесу до різноманітних суспільно
значущих заходів поза межами закладу:
фестивалі, екскурсії, відвідування установ культури тощо. Освітній заклад співпрацює із закладами позашкільної
освіти: проводяться спільні мистецькі заходи, майстер-класи, засідання творчих
груп.
У школі
здобувачі освіти мали нагоду поспілкуватися з учнями з інших шкіл: іноді влаштовують спільні
події (100,0% відповіді
учнів 4 класу).
Аналізуючи відповіді старшокласників, бачимо, що більшість учнів (71,43% – учні 8 класу, 42.86% – учні 10 класу) мали змогу неодноразово спілкуватись та зустрічатись із школярами з інших шкіл, зокрема з іноземними партнерами ліцею, проводили декілька спільних заходів. Слід наголосити, що 7,14% з кількості учнів 8 класу та 14.29% – з 10 класу вказали на відповідь «Якось наші школярі ходили/їздили до інших шкіл, а вони – до нас». Крім того, майже п’ята частина учнівської спільноти вказала, що «Якісь контакти є, але впевнено сказати не можуть», а також 35,71% десятикласників стверджують, що окремі учні спілкувались із школярами з інших шкіл, але з особистих причин.
Учасники
освітнього процесу школи співпрацюють із громадськими організаціями, організовують різноманітні зустрічі, налагоджують комунікацію із учнями
із інших шкіл, волонтерять.
Проте архітектурну доступність у школі ще не
повністю забезпечено. Територія і приміщення школи не адаптовані до використання усіма учасниками освітнього процесу. У школі наявний пандус, дверний прохід є
достатньо широким для проїзду візком, майже у всіх навчальних приміщеннях
першого поверху є можливість безперешкодно переміщатися. Водночас санітарні вузли і сходові клітки не адаптовані для використання всіма учасниками освітнього процесу:
спеціального обладнання для осіб з особливими освітніми потребами немає.
Висновки
Отже, відповідно до проведеного дослідження освітнього
середовища Верхньобілківського ЗЗСО І-ІІІ ступенів як виховного простору,
можна зробити наступні висновки: колектив навчального закладу працює над
створенням безпечного виховного простору. Відповідно до результатів опитування,
тепловий та повітряний режим у приміщеннях школи в цілому відповідають
санітарним нормам. Усі респонденти батьківської (опікунської) та педагогічної
спільнот погодилися з тим, що діти належним чином ознайомлені з правилами
поведінки в умовах надзвичайних ситуацій. Медичне обслуговування в закладі освіти
повністю відповідає вимогам. Більшість респондентів вважає, що у школі немає
випадків паління цигарок, вживання алкоголю чи наркотиків.
Верхньобілківський ЗЗСО І-ІІІ ступенів ставить перед
собою завдання виховання свідомого громадянина, патріота України, забезпечення
умов для всебічного розвитку учнів, створення умов для особистісної реалізації в майбутньому, формування системи духовно-моральних цінностей та залучення
батьків до співпраці; результати виховання
відповідають сучасним потребам української нації, існуючі норми
та взаємовідносини між учасниками освітнього
процесу є доцільними для національно-патріотичного виховання і є погодженими
між усіма учасниками освітнього процесу.
Вони є актуальними для нації та місцевої громади, відповідають сучасним потребам
українського суспільства. Всі учасники виховного простору є патріотами своєї
школи. Відповідно до результатів анкетування, учасники спільноти школи навчаються і спілкуються українською мовою. Учням властиве шанобливе
ставлення до державних
символів України, Героїв України, відомих історичних постатей. Діти вміють вести себе при
вшануванні державної символіки, але заходи, які проводяться в закладі освіти, не завжди подобаються всім учням. Позитивним є те, що серед учнів школи немає проявів знущання над тваринами.
Насторожує те, що діти визнають факти
конфліктів між ними, вживання учнями
лайливих слів, зриви уроків.
Спільнота освітнього закладу сформована. В цілому у
школі панує сприятливий психологічний клімат, між учасниками освітнього процесу
складаються товариські і довірливі
взаємини, спільнота закладу
дотримуються норм моралі,
реалізується демократичний принцип управління, активно працюють органи
батьківського та учнівського самоврядування. На думку більшості вчителів
та батьків, система
оцінювання в закладі освіти є прозорою, однак, є кілька учнів, які вважають оцінювання не завжди справедливим.
У педагогічному колективі проводяться заходи для
подолання наявних проблем виховного простору школи, активно використовуються
усі можливі методи та прийоми, щоб вони були ефективними. Взаємовідносини у школі
відповідають стандарту виховного простору.
Разом з тим, незначна кількість опитаних
респондентів визнали, що виховний простір закладу освіти не є цілком
демократичним.
У виховному просторі школі панують взаєморозуміння,
взаємоповага, хоча і трапляються проблеми у міжособистісних стосунках, проте
вони не є системними, конфлікти є нечасті та вирішуються в результаті активної взаємодії, із залученням батьків,
практичного психолога та врахуванням інтересів конфліктуючих сторін.
Учнівське самоврядування Верхньобілківського ЗЗСО
І-ІІІ ступенів відіграє важливу роль для розвитку
і підтримки лідерської та громадської активності молодого покоління, розвитку
ініціативності та самореалізації. Пропозиції та побажання представників
учнівської спільноти були враховані при складанні виховної програми школи. До
участі у класних,
загальношкільних заходах залучаються
учні різних вікових категорій та їх батьки (опікуни). У розробці виховної
програми школи були задіяні усі учасники виховного простору. Спільними
побажаннями усіх учасників виховного простору є те, щоб здобуті знання і вміння допомогли дітям добитися успіху,
щоб школа навчила дитину спілкуватися, налагоджувати
потрібні соціальні зв’язки. Хотілось би, щоб усі батьки брали участь у таких заходах, проте частина з них уникає співпраці в
організації виховної роботи закладу
освіти.
У закладі освіти на достатньому рівні забезпечується
розвиток творчого потенціалу всіх суб’єктів виховного процесу. Проблемою є те,
що у школі повноцінно працюють
лише чотири гуртки.
Тобто, на базі освітнього
закладу для задоволення пізнавальних інтересів і творчих потреб учнів школа має обмежені можливості.
РЕКОМЕНДАЦІЇ
Адміністрації закладу освіти :
§ тісніше співпрацювати з підприємцями, депутатами, меценатами з метою
залучення додаткових коштів для
розвитку закладу освіти;
§ обладнати ресурсну кімнату
відповідними дидактичними засобами
для проведення корекційно-розвиткових занять із дітьми з особливими
освітніми потребами;
§ клопотати перед відділом
освіти про виділення
фінансування для облаштування
актового залу;
Заступнику директора:
§ постійно тримати на контролі відвідуваність учнями закладу освіти
§ розглянути на педраді питання стану
відвідування учнями навчальних занять
Вчителям-предметникам :
§ більше звертати увагу учнів на дотримання ними принципів академічної доброчесності; робити акценти на
важливості самостійного виконання робіт для особистого розвитку, формування
самостійності та критичного мислення; створювати такі завдання, які б
зацікавили дітей та спонукали їх до самостійного виконання цих завдань,
а також унеможливлювали списування.
§ акцентувати увагу учнів на дотриманні учнями норм законодавства України про авторське право і суміжні права.
Практичному психологу
§ спільно з батьками проаналізувати ситуацію
щодо ставлення учнів до вандалізму, бійок, лихослів’я аби запобігти їх проявів
у повсякденному житті
§ організувати заходи
із залученням лікарів, працівників правоохоронних органів, які допомогли б
учням зрозуміти шкідливість паління цигарок, вживання
алкоголю і наркотиків тощо.
Класним керівникам
§ Залучати вихованців ліцею до планування,
обговорення та проведення виховних справ, враховувати думку учнів щодо
доцільності і форми проведення пропонованих заходів
Немає коментарів:
Дописати коментар