При оцінюванні навчальних досягнень учнів мають ураховуватися:
- характеристики
відповіді учня: цілісність, повнота, логічність, обґрунтованість, правильність;
- якість знань:
осмисленість, глибина, гнучкість, дієвість, системність, узагальненість, міцність;
- ступінь сформованості
загальнонавчальних та предметних умінь і навичок;
- рівень володіння
розумовими операціями: вміння аналізувати, синтезувати, порівнювати,
абстрагувати, класифікувати, узагальнювати, робити висновки тощо;
- досвід творчої діяльності
(вміння виявляти проблеми та розв’язувати їх, формулювати гіпотези);
- самостійність
оцінних суджень.
Ці орієнтири покладено в
основу чотирьох рівнів навчальних досягнень учнів: початкового, середнього,
достатнього, високого.
У
загальнодидактичному плані рівні визначаються за такими характеристиками:
Перший рівень -
початковий. Відповідь учня (учениці)
фрагментарна, характеризується початковими уявленнями про предмет вивчення.
Другий рівень - середній. Учень (учениця) відтворює основний навчальний матеріал, виконує завдання за зразком, володіє елементарними вміннями навчальної діяльності.
Третій рівень — достатній. Учень (учениця) знає істотні ознаки понять, явищ, зв'язки між ними, вміє пояснити основні закономірності, а також самостійно застосовує знання в стандартних ситуаціях, володіє розумовими операціями (аналізом, абстрагуванням, узагальненням тощо), вміє робити висновки, виправляти допущені помилки. Відповідь учня (учениця) правильна, логічна, обґрунтована, хоча їм бракує власних суджень.
Четвертий
рівень - високий. Знання учня (учениці) є глибокими,
міцними, системними; учень (учениця) вміє застосовувати їх для виконання
творчих завдань, його (її) навчальна діяльність позначена вмінням самостійно
оцінювати різноманітні ситуації, явища, факти, виявляти і відстоювати особисту
позицію. Водночас, визначення високого рівня навчальних досягнень, зокрема
оцінки 12 балів, передбачає знання та уміння в межах навчальної програми
і не передбачає участі школярів у олімпіадах, творчих конкурсах тощо
(таблиця 2).
Кожний
наступний рівень вимог вбирає в себе вимоги до попереднього, а також додає нові
характеристики.
Критерії оцінювання
навчальних досягнень реалізуються в нормах оцінок, які встановлюють чітке
співвідношення між вимогами до знань, умінь і навичок, які оцінюються, та
показником оцінки в балах.
Видами оцінювання
навчальних досягнень учнів є поточне, тематичне, семестрове,
річне оцінювання та державна підсумкова атестація.
Поточне оцінювання здійснюється
у процесі поурочного вивчення теми. Його основними завдання є: встановлення
й оцінювання рівнів розуміння і первинного засвоєння окремих елементів
змісту теми, встановлення зв’язків між ними та засвоєним змістом попередніх
тем, закріплення знань, умінь і навичок.
Формами поточного
оцінювання є індивідуальне та фронтальне опитування; робота з діаграмами,
графіками, схемами; зарисовки біологічних об’єктів; робота з контурними
картами; виконання учнями різних видів письмових робіт; взаємоконтроль учнів у
парах і групах; самоконтроль тощо. В умовах упровадження зовнішнього
незалежного оцінювання особливого значення набуває тестова форма контролю та
оцінювання навчальних досягнень учнів.
Інформація,
отримана на підставі поточного контролю, є основною для коригування
роботи вчителя на уроці.
Тематичному оцінюванню навчальних
досягнень підлягають основні результати вивчення теми (розділу).
Тематичне оцінювання
навчальних досягнень учнів забезпечує:
- усунення
безсистемності в оцінюванні;
- підвищення
об’єктивності оцінки знань, навичок і вмінь;
- індивідуальний
та диференційований підхід до організації навчання;
- систематизацію
й узагальнення навчального матеріалу;
- концентрацію
уваги учнів до найсуттєвішого в системі знань з кожного предмета.
Тематична оцінка виставляється
на підставі результатів опанування учнями матеріалу теми впродовж її вивчення з
урахуванням поточних оцінок, різних видів навчальних робіт (практичних,
лабораторних, контрольних робіт) та навчальної активності школярів.
Перед початком вивчення
чергової теми всі учні мають бути ознайомлені з тривалістю вивчення теми
(кількість занять); кількістю й тематикою обов'язкових робіт і термінами їх
проведення; умовами оцінювання.
У процесі вивчення
значних за обсягом тем дозволяється проводити декілька проміжних тематичних
оцінювань. І, навпаки, якщо на опанування матеріалу теми передбачено,
наприклад, 2-3 навчальні години, вони можуть об'єднуватися для проведення
тематичного оцінювання.
Оцінка за семестр виставляється
за результатами тематичного оцінювання, а за рік - на основі
семестрових оцінок.
Учень (учениця) має право на підвищення семестрової оцінки. При цьому потрібно мати на увазі, що відповідно до Положення про золоту медаль “За високі досягнення в навчанні” та срібну медаль “За досягнення в навчанні”, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України -------------------, підвищення результатів семестрового оцінювання шляхом переатестації не дає підстав для нагородження випускників золотою або срібною медалями
Немає коментарів:
Дописати коментар